Contactgegevens:

Kievitsweer 30 2964 HC Groot-Ammers
+31 6 23145946
contact@nanashidesign.nl

Waar komen emoji’s vandaan?

Waar komen emoji’s vandaan?

“Een beeld zegt meer dan 1000 woorden”, aldus een oud Engels gezegde. We gebruiken dagelijks piepkleine afbeeldingen op Whatsapp, Facebook, Twitter, Snapchat en nog veel meer platforms. Misschien zonder dat we daar over nadenken. Ze bestaan al een aantal jaren: emojis, bij ons beter bekend als smileys. Emojis zijn kleine afbeeldingkjes die we gebruiken om kracht bij te zetten aan onze vlakke tekstberichten. Een ijzersterk visueel communicatiemiddel dus. Maar waarom zijn ze bedacht en waar werden ze voor het eerst gebruikt?

Holbewoners, Egyptenaren en Telefoons

Dat mensen visueel ingesteld zijn is al heel lang bekend. Laten we even helemaal teruggaan naar de oertijd, waarin de holbewoners al wandtekeningen maakten in grotten om te vertellen over de jacht. Of neem de oude Egyptenaren, die met hiërogliefen hele tomben en pyramidemuren versierden. Dat we dus afbeeldingen gebruiken om met elkaar te communiceren is al zo oud als de mensheid zelf. Dat dit doorgezet heeft naar ons moderne tijdperk is daarom ook niet verrassend.

Emoji is een term die in Japan bedacht is. Het bestaat eigenlijk uit twee verschillende woorden: ‘E’ (絵, ‘afbeelding’ en ‘Moji’ (文字, ‘karakter’). Dat emoji klinkt als het woord emotie, dat wat we vaak proberen over te brengen als we emoji gebruiken, is eigenlijk dus puur toeval.
Emoji’s moet je trouwens niet verwarren met emoticons. Het verschil is dat een emoji een complete afbeelding is (), maar dat een emoticon met alleen letters en leestekens wordt afgebeeld ( : D ).

In november 1997 verschenen de eerste emoji’s op Japanse telefoontoestellen. De J-phone was het eerste toestel die 90 emojis ter beschikking had die meeverzonden konden worden met SMS’jes. Dit type toestel was echter wel erg duur waardoor niet veel mensen er gebruik van konden maken.

De opkomst van de emoji’s

Dit veranderde in 1999. De Japanner Shigetaka Kurita ontwierp voor het bedrijf waar hij werkte een set aan emoji’s. Het telecombedrijf, NTT Docomo, wilde namelijk zichzelf onderscheiden van de concurrentie. Shigetaka nam onder andere inspiratie uit de icoontjes die bij de weerberichten werden afgebeeld, Japanse en Chinese tekens (kanji) en de Japanse mangastripboeken. Hij ontwierp deze op papier en ze werden op een gebied van 12×12 pixels op de computer gemaakt. In totaal maakte hij 176 emojis. Door hun speelse uiterlijk, herkenbaarheid en het kunnen overbrengen van emotie werden ze in Japan razend populair. Zo populair zelfs, dat concurrenten van NTT Docomo ook emojis op hun nieuwe telefoons gingen aanbieden.

Toen Apple in 2007 kwam met de eerste iPhone, wisten zij dat als ze op de Japanse markt wilden doorbreken, ook emoji’s moesten toevoegen aan hun nieuwste gadget. Ze voegden dus ook een ’emoji-toetsenbord’ toe aan de Jananse versie van de iPhone. Deze ontbrak in de Amerikaanse en Europese versie. Toen iemand ontdekte dat als je een Japans toetsenbord installeerde op je iPhone, ook een scala aan emoji’s erbij kreeg, werden emoji’s ook populair in Amerika en Europa.

Unicode Consortium

Tegenwoordig zijn elke smartphone Operating System (het programma wat je telefoon laat functioneren) programmeurs vrij om hun eigen versie van emoji’s te gebruiken. Dit is dus de reden waarom emojis op een Android telefoon er anders uitzien dan die op een iPhone. Maar toch is het zo dat tussen al die verschillende telefoons en computers de emoji’s wel altijd hetzelfde overkomen. Daarmee bedoel ik dat je  emoji op je iPhone niet ineens verandert in  op de Android telefoon van de ander.

De organisatie die dit voorkomt is Unicode Consortium. Deze organisatie is opgericht in 1990 en bedrijven zoals Google, Apple, Android, IBM en Microsoft zijn hierbij aangesloten. Unicode bewaakt als het ware de uiterlijke kenmerken van emoji’s door aan elke emoji een uniek nummer te geven die voor alle computersystemen hetzelfde is, zodat ze overal hetzelfde worden uitgelezen door een computersysteem. Ze hebben honderden emoji’s in hun bestand, en iedereen is vrij om nieuwe emoji’s voor te stellen. Hierover gaat vervolgens via een hoofdelijke stemming gekeken worden wat het doel is van de emoji, of het duidelijk genoeg is wat het moet uitbeelden, en of het populair is of niet. Is dit het geval, dan wordt het opgenomen in hun database, krijgt de nieuwe emoji een uniek nummer. Die wordt vervolgens via een update weer toegevoegd aan de lijst van emoji’s in je telefoon.

Emoji’s zijn niet meer weg te denken uit onze moderne wereld. We zien ze ook vaker opduiken in reclames en er is zelfs een animatiefilm van. We zien nu in Whatsapp onder andere ook de opkomst van Stickers, in feite grotere emoji die gebruikers zelf kunnen toevoegen. Emojis spreken dus nog altijd tot de verbeelding van mensen, en dit zal niet snel veranderen. Wat is jouw favoriete emoji?

No Comments

Post a Comment

Deze website maakt gebruikt van Google Analytics cookies om te onderzoeken hoe gebruikers de website gebruiken. Zie onze privacyverklaring en cookiepagina voor meer informatie. Als u deze cookies weigert, worden ze niet geplaatst.