Contactgegevens:

Kievitsweer 30 2964 HC Groot-Ammers
+31 6 23145946
contact@nanashidesign.nl

8 tips voor een goed visitekaartje

8 tips voor een goed visitekaartje

Wist je dat ongeveer 90% van uitgegeven visitekaartjes binnen een week in de prullenbak ligt? Ik krijg ook wel eens visitekaartjes waarvan ik echt denk ‘dat u dit durft te geven’.  Veel mensen zien het visitekaartje onterecht als een snelle en makkelijke manier om contactgegevens uit te wisselen. En dat is jammer, want het visitekaartje is vaak de eerste indruk die een ander krijgt van het bedrijf of de organisatie wat je vertegenwoordigd. En juist die eerste indruk is belangrijk, want een slechte eerste indruk kost klanten en dus geld. Met deze tips zorg je altijd voor een goede eerste indruk!

1. Zorg voor een leesbaar en overzichtelijk kaartje

Gouden regel 1 voor visitekaartjes: hou het leesbaar en overzichtelijk. Op je visitekaartje moet gelijk duidelijk te zien zijn van welk bedrijf je bent (bedrijfslogo), wat je functie is en wat je contactgegevens zijn. Een kleine foto van jezelf erop is ook een goede optie. Gebruik het liefst niet meer dan 2-3 leesbare lettertypes. Zorg dat de text netjes is uitgelijnd en de witregels tussen de textregels allemaal even breed/hoog. Houd de rest simpel.

Het visitekaartje van techbedrijf RMCsoft is zeker origineel en opvallend, maar niet overzichtelijk.

2. Zorg alleen voor relevante informatie

De gouden regel hier: als het niets toevoegt, laat het weg. Een visitekaartje is klein en je hebt daarom maar weinig ruimte om informatie over te brengen. Zorg daarom dat je visitekaartje alleen de elementen bevat die nodig zijn. Bedrijfslogo, je naam, funtie, en contactgegevens. Als je social media accounts hebt, voeg dan die informatie alleen toe als ze voor professionele doeleinden gebruikt worden. Niemand die hoeft te zien dat je tijdens een avondje uit misschien iets te diep in het glaasje hebt gekeken. Gebruik trouwens nooit QR codes, want niemand scant die dingen.
Gebruik ook altijd beide kanten van je visitekaartje, waarbij de voorkant puur en alleen is bestemd voor je bedrijfslogo.

3. Gebruik een vorm die gebruikelijk is voor visitekaartjes

Dat houdt dus in: print je visitekaartje bij voorkeur in een rechthoekig formaat. Veel mensen stoppen visitekaartjes namelijk in hun portemonnee of visitekaartjeshouder. Een visitekaartje met een afwijkende vorm valt inderdaad meer op, maar als deze niet past in iemands portemonnee, dan is de kans groot dat je kaartje al snel in de prullenbak verdwijnt. Als je dus een afwijkende vorm wil gebruiken voor je visitekaartje, houd rekening met portemonnees!

4. Ga niet te ver met zogeheten ‘gimmicks’

Als je op Google ‘creative business cards’ intypt, krijg je ongetwijfeld een hele reeks aan voorbeelden van visitekaartjes die er heel creatief uitzien. Een longarts die zijn visitekaartje op een ballon heeft bedrukt en die je moet opblazen om het te kunnen lezen of een meubelmaker die een kaartje heeft die je kan uitvouwen als stoel. Dit zijn hele goede manieren om op te vallen, maar die in praktijk niet echt praktisch zijn (zie de tip hierboven).

Dat wil niet zeggen dat je niet kan spelen met je merk. Een houtzagerij die zijn visitekaartje op hout bedrukt of een wijnhuis die haar witte visitekaartje besmeurt met een echte wijnvlek zijn goede voorbeelden van bedrijven die hun merk begrijpen en daarmee spelen om hun visitekaartje te laten opvallen.

5. Zorg dat je kaartje past bij je huisstijl

Als je bedrijfslogo een blauwe kleur heeft, zorg er dan ook voor dat je in je visitekaartje dezelfde blauwe kleur verwerkt. Heb je een patroontje in de achtergrond van je website, laat deze terugkomen in de achtergrond van je visitekaartje. Op alle fronten moet je huisstijl hetzelfde uitstralen.

6. Druk je kaartje af bij een professionele drukker

Het maakt niet uit hoe goed en duur die printer is die je hebt staan op je bureau of op het kantoor. Deze haalt het niet qua drukkwaliteit bij de grote drukmachines die drukkerijen gebruiken. Drukkerijen kunnen je heel goed helpen met de juiste keuzes maken voor de bedrukking van je kaartje. Vraag bijvoorbeeld naar bedrukking op een stevige papierdikte of afwerking met goudfolie. Dit kost wat meer, maar dit betaalt zich zeker weer terug.

7. Gebruik geen (online) visitekaartje-sjablonen

Met een aantal computerprogramma’s kan je heel eenvoudig een visitekaartje maken met een sjabloon. Ook veel drukkerijen bieden tegenwoordig online diensten aan waarbij je snel een visitekaartje kan maken en afdrukken. Juist van deze opties moet je geen gebruik maken.
Deze visitekaartjes zullen nooit je bedrijf of dienst van haar beste kant laten zien. Dat niet alleen, hoe zou jij reageren als je een visitekaartje krijgt die hetzelfde is als die van jou? Je wil je toch het beste voor je bedrijf? Huur daarom iemand in die weet wat hij/zij doet wanneer deze een visitekaartje ontwerpt.

Vistaprint levert zo’n service. Sommige ontwerpen ogen professioneel, maar zullen nooit spreken voor je bedrijf of organisatie. Dit zijn er 13 in een dozijn.

8. Bewaar je visitekaartjes goed en houd ze netjes

Zorg ervoor dat je visitekaartjes er altijd netjes uitzien. Geen kreuken, ezelsoren of scheurtjes. Houd ze daarom altijd netjes opgeborgen in een visitekaartjeshouder of in iets anders waar ze niet kunnen beschadigen.
Zijn je contactgegevens veranderd? Schrijf dan niet je nieuwe telefoonnummer of e-mailadres even snel op je oude visitekaartjes. Het staat slordig en onprofessioneel. Laat daarom nieuwe kaartjes drukken als je contactgegevens veranderen.

No Comments

Post a Comment

Deze website maakt gebruikt van Google Analytics cookies om te onderzoeken hoe gebruikers de website gebruiken. Zie onze privacyverklaring en cookiepagina voor meer informatie. Als u deze cookies weigert, worden ze niet geplaatst.